2007-04-26

Ge Dick Erixon vad han förtjänar

Dick Erixon är inte en person som slevar i sig rysk kaviar och torkar munnen med en sidenslips. Bland liberalerna i min bektanskapskrets är han nog en av de mest asketiskt lagda. Det var med viss oro jag läste hans blogg idag:
"Ska jag sluta blogga? Det är den tanke som jag bär på efter ännu ett misslyckat försök att finna samarbetspartner till bloggen. Man kan inte lägga ner en halvtids oavlönat arbete på en blogg hur länge som helst. Och borde jag inte inse marknadsekonomins brutala sanning: den tjänst som ingen vill betala för, är heller ingenting värd?"

Man kan inte betala hyran med besöksstatistik, konstaterar han. Sant. För Dick Erixon finns det förstås andra alternativ. Han kan ägna sig åt redovisningskonsultation i syskonens firma. Men han är inne på att göra ett sista ryck med bloggandet:
"Med mina lutherska rötter bär det mig emot att uppmana er läsare att bidra med gåva till plusgiro 469 42 66-0, men det är den enda konkreta lösningen jag kan komma på som skulle ta ut den stora besvikelse jag idag känner över att inte kunna hitta en samarbetspartner när det gäller liberal-konservativ opinionsbildning på svenska."

"Om jag inte under maj får in 100.000 kr, lovar jag att betala tillbaka pengarna (uppge konto för återbetalning). Och sedan släcka ner bloggen. För att göra något annat."

Jag ska se till att sätta in en slant på det där kontot.

Dick Erixon är en person som inte nödvändigtvis tänker som jag. Det är till och med så att vi nog är oense om ganska mycket. Inte minst sånt som har med amerikansk utrikespolitik att göra. Men jag tycker ändå att han är en av landets mest intressanta opinionsbildare. Inte minst därför att han är en fristående debattör. Självständig. Oberoende. Orädd.

Det vore för eländigt om Sverige inte hade plats för en rebell som Dick Erixon.

Det var den mer personliga delen av min plädering. Men det finns också något annat som talar för att man bör göra en inbetalning. Det vore ju spännande att se om en frivilliginsats av detta slag skulle kunna fungera i ett land som Sverige, där så mycket sköts av det offentliga, alternativt av stora organisationer.

Visa att det går.

__________

Andra bloggar om: , , , , , , , Pingat: Intressant.se