2007-04-15

B16 80

Idag firas Benedikt XVI:s 8o-årsdag, även om den noga räknat infaller imorgon. På torsdag är det dessutom två år sedan han blev påve.

Om detta skriver jag i SvD.

Påven är aktuell med en ny bok också. Vissa har fått för sig att den handlar om Afrika. Eller om kapitalismen. Ett tips: läs den själv. Den heter Jesus of Nazareth.

Vill man få en inblick i hur Benedikt XVI närmar sig samhällsfrågor rekommenderar jag Values in a Time of Upheaval. Jag har inte träffat någon liberal som har läst den. Men den liberal som gör det skulle förmodligen bli positivt överraskad. Några citat:
"Det är inte statens uppgift att skapa mänsklighetens lycka, inte heller är det statens uppgift att skapa nya människor."

"Friheten kräver att regeringar och alla som bär ansvar böjer sig för en verklighet som är försvarslös och oförmögen att utöva någon som helst tvångsmakt: moralen."

"... Tocquevilles analys i Demokratin i Amerika har alltid gjort ett starkt intryck på mig."

Jag passar också på att göra lite reklam för den essä som Samuel Gregg skrev för Institute of Economic Affairs: Morality, Economics and the Market in the Thought of Benedict XVI (PDF). Samt fader Robert Siricos artikel Pope Benedict XVI will turn out to be a real liberal (PDF).